Stevia ستيفيا

No comments

Stevia

What is stevia?

Stevia is an intensely sweet-tasting plant that has been used to sweeten food and drinks since the 16th century. Stevia is 200 to 300 times sweeter than table sugar and can be classified as “zero-calorie,” because the calories per serving are so low.

The stevia plant is part of the Asteraceae family. Several stevia species exists; Stevia rebaudiana (Bertoni), grows in Paraguay and Brazil, where people have used leaves from the stevia bush to sweeten food for hundreds of years.

Safety

This question largely depends on what someone means by stevia. The main claims around stevia is its affect on hormones and fertility.

The problem is that stevia is mixed with fillers and flavor enhancers like maltodextrin, glycerine, dextrose, cellulose, erythritol

Health benefits 

As an alternative to sucrose, or table sugar. Stevia is considered “no-calorie,” meaning that it contains less than five grams of carbohydrate. Stevia aids in weight loss, reducing blood pressure and insulin resistance. Using stevia as an alternative to table sugar means avoiding sugar and this alone has its own benefits.

Side effects and risks

two glycosides that make stevia leaves sweet have been isolated; stevioside and rebaudioside. Stevioside is sweet but also has a bitter aftertaste that many complain about when using stevia, while rebaudioside is better tasting, sweet and less bitter. Most raw and less processed stevia products contain both sweeteners, whereas most highly processed forms of stevia, only contain the rebaudioside, the sweetest part of the stevia leaf.

Most people do well with stevia, but listen to your body because stevia is a herb and everyone’s body may react differently to it. The benefits and possible stevia side effects really depend upon what stevia you choose to consume.

It is vital to know that not all stevia is created equal. You should be aware of the three main types of stevia; green leaf stevia, stevia extracts and altered stevia.

Green leaf stevia is the least processed of the stevia types. The leaves are basically just dried and ground into powder form. This is the type of stevia that’s been used in South America and Japan for centuries as a natural sweetener and health remedy.

Stevia extracts are made by extracting the sweeter and less bitter part of the stevia leaf (rebaudioside), which doesn’t have the health benefits found in stevioside. This type of stevia may be a better option than other regular sweeteners, but there aren’t many studies available yet showing its effects.

The altered and overly processed is really not stevia at all after it goes through almost 40 step process to make this processed sweetener.

Final Thoughts on Stevia and Stevia Side Effects

Using stevia in place of white sugar means getting rid of one of the primary dietary causes of chronic and deadly health problems like diabetes, obesity, heart disease and cancer.

As more companies use stevia or some synthetic version of it in their products, you’re probably going to hear more negative press about it. this is especially true for products that are marketed as natural when they truthfully only contain less than a percent of stevia. It’s pretty unbelievable what companies can get away with. You just have to make sure that you choose a good brand that includes no harmful fillers, use it only in small amounts and listen to your body.

Personally I use Stevia In The Raw, it tastes sweet but herbal, I can almost always distinguish the taste if I consume a product that has been sweetened by stevia as the taste is similar to liquorish. I use Stevia but not regularly as I’m always trying to train my taste buds to enjoy food naturally without any sweeteners added. Nevertheless I feel the need for sweet hot chocolate some times and tats when I add a sachet of stevia to the cacao mix.

Pay attention to products that claims it has been sweetened by using stevia as they may contain artificial sweeteners to enhance the flavor, always read the ingredients list.

Hot Chocolate

  • Servings: 1
  • Difficulty: easy
  • Print

Quick chocolate fix.

This is my go to recipe when I’m craving chocolate at night and I’m out of macros.


Feel free to use any nut milk of choice, I personally prefer almond and some time I use soy as it frothed nicely.

Ingredients

  • 3/4 cup almond milk
  • 1 1/2 tbsp. unsweetened cacao powder
  • 1 tbsp. maca powder
  • 1/4 tbsp. coconut butter
  • 1 sachet of stevia
  • 1/4 cup of water

Directions

  1. Use a blender to mix all ingredients then heat on stove top.

Stevia Brands.jpg
Trivia’s ingredients: Erythritol, rebiana, natural flavors
Stevia In The Raw’s ingredients: Dextrose, Stevia leaf Extract
Sweet Leaf’s ingredients: Inulin soluble fiber, USDA certified organic SweetLeaf Stevia Extract

ستيفيا

ما هي الستيفيا؟

الستيفيا نبتة شديدة الحلاوة تستخدم لتحلية الطعام و الشراب منذ القرن ال١٦. درجة حلاوتها آقوى ب٢٠٠-٣٠٠ مرة من سكر المائدة. يمكن تصنيفها كعديمة السعرات الحرارية لآن السعرات الحرارية في الحصة الواحدة قليلة جداً.

نبات الستيفيا هو جز من عائلة الاستيراسيا. يوجد العديد من فصائل الستيفيا و لكن فصيلة الريباوديانا (بيرتوني) التي تنمو في الباراغواي و البرازيل هي الآكثر شهرة حيث كانت تستخدم لتحلية الطعام منذ المئات من السنوات.

هل الستيفيا آمنة؟

يعتمد هذا السؤال على ماذا تقصد بالستيفيا. الاتهامات حول الستيفيا أنها تؤثر في الهرمونات و الخصوبة. المشكلة أن الستيفيا الموجودة في الاسواق تكون عادة مخلوطة مع مالىات و محسنات نكهة مثل المالتوديكسترن و الجليسيرين و الديكستروز و السيلليولوز و الايرثيتول. و هذه كلها أسماء لمحليات صناعية مختلفة.

فوائد الستيفيا

تعتبر بديل للسكروز أو سكر الطاولة، و تعتبر  ”بدون سعرات حرارية“ يعني أنها تحتوي على آقل من ٥ جرامات من الكربوهيدرات.

تساعد الستيفيا في تنزيل الوزن و في مناعة الأنسولين.

عوارض جانبية و مخاطر

تم عزل نوعين من الجليكوسايدز التي تجعل أوراق الستيفيا حلوة الطعم، ستيفيوسايد و الريباوديوسيد. الستيفيوسايد حلوة الطعم و لكن تحتوي على أثر مر الطعم، بينما الريباوديوسيد طعمها أكثر حلاوة و آقل مرارة. آكثر المنتجات العضوية الغير معالجة تحتوي على النوعين، بينما الأنواع شديدة المعالجة تحتوي فقط على الريباوديوسيد و هي أحلى جزء من أوراق الستيفيا.

أغلب الناس تتناول الستيفيا بدون مشاكل و لكن اسمع لجسمك لأن الستيفيا عشبة و كل جسم يتفاعل بشكل مختلف معها. الفوائد أو العوارض الجانبية فعلياً تعتمد على أي نوع من الستيفيا تختار آن تستخدم.

من المهم معرفة أن أنواع الستيفيا المختلفة ليست متساوية. يوجد ثلاث آنواع أساسية، أوراق الستيفيا، خلاصات الستيفيا، و الستيفيا المعدلة.

أوراق الستيفيا هي أقل الأنواع معالجة، الأوراق تجفف و تطحن ثم تحول الى باودر. و هذا النوع هو الذي كان يستخدم في جنوب امريكا و اليابان لقرون عدة كمحلي طبيعي و معالج صحي.

خلاصات الستيفيا تصنع عن طريق استخراج الجزء الأكثر حلاوة و الأقل مرارة من أوراق الستيفيا (الريباوديوسيد) التي لا تحتوي على الفواىد الصحية الموجودة في الستيفيوسايد. هذا النوع هو أفضل من المحليات العادية و لكن لا يوجد أبحاث كافية عن التأثيرات له.

الستيفيا المعالجة و المعدلة و التي لا تكون تشبه الستيفيا في النهاية حيث أن هذة الستيفيا تمر في ما يقارب ال٤٠ خطوة لصنع هذا المحلي مضاف له كمية من المواد الكيماوية الضارة بالاضافة لمحليات صناعية تعتبر خطيرة على المدى البعيد.

أفكار نهائية

استخدام الستيفيا بدل السكر يعني التخلص من أحد أهم الأسباب التي تؤدي الى مشاكل طبية مثل السكري و السمنة و أمراض القلب و السرطان. بما أنه يوجد العديد من الشركات التي تستخدم الستيفيا أو صورة صناعية منها في منتجاتها سوف تستمر بقراءة أخبار سيئة عن الستيفيا، هذا بالتحديد صحيح للمنتجات التي تروج على أساس أنها طبيعية و لكنها فعلياً تحتوي على نسبة ضئيلة من الستيفيا. عليك أن تتأكد من الماركات التي تشتريها و أن لا تكون تحتوي على مملئات أو أن تستعملها بكميات قليلة و أن تستمع لجسمك.

أنا شخصياً أستعمل الستيفيا من ماركة Stevia In The Raw طعمها حلو و لكن يوجد بها لمسة عشبية أي أن طعمها يقارب طعم الأعشاب و تقريباً بشكل دائم أستطيع تمييز طعمها اذا كان هنالك منتجات محلاة بالستيفيا. استعملها و لكن ليس بشكل يومي حيث أنني أسعى دائماً  الى تدريب تذوقي على الاستمتاع بالطعام بشكله الطبيعي و بدون اضافة تحلية و لكن أحياناً أكون بحاجة الى طعم حلو في شراب الشوكلاتة الساخنة و بالتالي أقوم باضافة كيس ستيفيا الى المزيج. انتبه دائماً الى المنتجات التي تباع على أساس أنها محلاة بالستيفيا فهي على الأغلب تحتوي على الستيفيا و محليات صناعية أنت في غنى عنها. دائماً اقرأ قائمة المكونات.

الشوكلاتة الساخنة

  • Servings: 1
  • Print

اصنع هذا المشروب في المساء عندما أكون بحاجة الى تناول الشوكلاتة و لكن لا يكون لدي ما تبقى من الماكروز أو السعرات الحرارية


بامكانك استخدام اي نوع من الحليب النباتي، أنا شخصياً أفضل استخدام حليب اللوز و في بعض الاحيان استخدم حليب الصويا لأنه يصنع رغوة بشكل أفضل

Ingredients

  • ثلاث ارباع كوب حليب اللوز
  • معلقة و نصف كاكاو غير محلى
  • معلقة باودر الماكا
  • ربع ملعقة من زبدة جوز الهند
  • كيس ستيفيا
  • ربع كأس ماء

Directions

  1. استخدم خلاط لخلط المكونات ثم سخنها على النار

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

w

Connecting to %s